Beste mensen,
Hierbij het aanbod van cursussen in het voorjaar van 2024.
Het aanbod bestaat uit 3 cursusopties:
Tijd Aantal bijeenkomsten Locatie Aanmelden Kosten | Data |
Deze cursus is het vervolg op de cursus over de opkomst van het modernisme. Toch is het ook gewon heel goed mogelijk om in te stappen. U hoeft geen voorkennis te hebben om de verhalen te kunnen volgen. De cursus begint met een verhaal over de STIJL (1917) in Nederland. Theo van Doesburg was de oprichter van de STIJL, maar ook betrokken bij de antikunst van het dadaïsme.
Vanuit de wortels van het dadaïsme ontstaat ook het automatisch tekenen van het surrealisme.
Deze fantastische stijl kent, naast iconen als Dali en Magritte, ook veel vrouwelijke kunstenaars die zeker ook besproken zullen worden. Daarnaast is er aandacht voor surrealistische fotografie en behandelen we ook de receptie van deze stijl in de naoorlogse en hedendaagse kunst.
In Nederland is er het magisch realisme van bijvoorbeeld Carel Willink en Pyke Koch.
In Duitsland is er de nieuwe zakelijkheid.
Al snel zullen we zien dat die nieuwe zakelijkheid zich ook manifesteert in vele andere landenen zo een grote internationale stijl wordt..
De opkomst van Nationaal socialisten in de jaren 30 in Duitsland heeft grote gevolgen voor de kunst in Europa.
In de cursus bekijken we de zg entartete kunst, maar ook de echte Nazi-kunst zal behandeld worden.
De cursus eindigt met de opkomst van New York als centrum van de kunst. De kunst van de vrijheid, het abstract expressionisme, de colorfield paiting en de zg Postpainterly zullen besproken worden. Net als aanverwante stromingen in Europa en Japan.
René Magritte: detail van het schilderij: La durée poignardée 1938
Tijd Aantal bijeenkomsten Locatie Aanmelden Kosten | Data |
De cursus start bij de oudste vormen van verbeelden.
Er is veel recente informatie beschikbaar over de vroege grotschilderingen en de zogenaamde Venusfiguurtjes uit de prehistorie. Er zijn nieuwe ontdekkingen in Indonesië en er zijn nieuwe dateringsmethodes die een ander licht werpen op de verbeeldingen in de prehistorie.
U krijgt verschillende hypothesen voorgeschoteld.
Verder is er een introductie in de vroege constructieprincipes van de architectuur. Stapelbouw, architraafbouw, de rondboog, het tongewelf en de koepel.
We bekijken de zeer vroege beschavingen van Mesopotamië en Egypte.
Natuurlijk is er daarbij aandacht voor de mastaba’s en de piramides, maar we bekijken ook de fascinerende verbeelding in Egypte vanaf 3100 voor Christus en de bijzondere beelden uit Egyptisch Amarna. (18de dynastie)
Daarnaast bekijken we vroege voorbeelden van stedelijke cultuur in Anatolië (Turkije).
Ook in China zijn recent sporen gevonden van een zeer vroege beschaving.
We bekijken de artefacten en de raadselachtige objecten die daar vandaan komen.
Natuurlijk is er aandacht voor de vroege (pre)Griekse beschavingen op Kreta (Minoïsch), de Cycladen (Cycladisch) en de Helleense beschavingen. (O.a. Mycene). Het zwaartepunt van deze cursus is echter weggelegd voor de Klassieke Oudheid. We volgen de ontwikkeling in de Griekse beeldhouwkunst, bespreken uitgebreid de architectuur van de tempel en bekijken de schilderkunst op vazen.
Koningin Teye Amarna Egypte 1350 voor Christus (Amarna)
De ZOOM-lezing zijn op allemaal op dinsdagavond. Ze zijn live, maar worden ook opgenomen. Indien u een cursusdag mist kunt u de opname terugkijken.
Tijd Aantal bijeenkomsten Aanmelden Kosten Gemist? | Platform Data |
Germaine Greer (feministische kunstbeschouwing in de jaren 70) in haar boek “wedloop vol hindernissen” 1979:
“De reden dat er weinig vrouwelijke kunstenaars waren is niet dat vrouwen baarmoeders hebben, dat zij kinderen kunnen krijgen, dat hun herseninhoud kleiner is, Dat zij minder vitaliteit bezitten, dat zij niet sensueel zijn. De eenvoudige reden is dat er geen grote kunstenaar kan voortkomen uit een geschonden ego, met een ondermijnde wil, een verdrongen libido en een energie die in neurotische banen in geleid”.
Judy Chicago: Dinner Party 1974-1979
Natuurlijk is er veel te melden over de positie van de vrouw in de wereld van de beeldende kunst. In mijn verhaal gaan we op zoek naar de wijze waarop de vrouw werd afgebeeld in de kunstgeschiedenis, maar we bekijken vooral ook werk van vrouwelijke kunstenaars.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat vrouwen geen toegang hadden tot de lessen op de kunstacademies. En toen er wel vrouwen werden aangenomen, mochten ze geen modeltekenlessen volgen. We volgens enkele kunstenaars (V) die zich wisten te manifesteren ondanks dat ze de tijd niet meehadden. Daarnaast zijn er voorbeelden van zeer bijzondere kunstenaars (V) van nu.
We bekijken de HER-Story en plaats van de HIS-story met een zeer gevarieerd aanbod aan kunst en kunstenaars. Waarbij, naast de bekende voor de hand liggende voorbeelden, ook plaats is voor nieuwe namen, visies en inzichten (ook als je regelmatig mijn lessen hebt gevolgd).
Er is ruim parkeergelegenheid en de buitenplaats is ook heel goed bereikbaar middels een wandeling door het bospad vanaf het treinstation Maastricht Noord.
De cursus op de woensdagmorgen bestaat traditiegetrouw uit een grotere groep mensen dan de cursus op de maandagavond. Op woensdagen zitten we meestal in zaal 10, 11 en 12 (grote samengevoegde zaal). Echter, soms zitten we in zaal 1. De maandaggroep is gepland in zaal 13.
Buitenplaats Vaeshartelt
Weert 9
6222 PG
Maastricht
Deelname aan de 10 bijeenkomsten van de maandagavond-cursus kost € 210,- (dat is €5,- meer dan vorig jaar i.v.m. de prijsverhoging in Vaeshartelt)
Deelname aan de 6 bijeenkomsten via livestream ZOOM kost € 54,-
U kunt zich inschrijven voor de cursussen door een mail te sturen naar Petra van Prooijen, met vermelding van de titel van de cursus of ZOOM-lezingreeks: petra@arjenvanprooijen.com. U kunt zich ook aanmelden met onderstaand contactformulier. Doet u dat alstublieft spoedig, u krijgt dan ook snel antwoord als u erbij zit.
Betalingen dient u te voldoen voor aanvang van de cursus. Ons rekeningnummer is NL20INGB0003727467 t.n.v. A. van Prooijen.
Let op: het is belangrijk dat u uw naam vermeldt bij inschrijven. Vooral als de naam op uw bankpas niet overeenkomt met uw eigen naam.
Gelieve bij de betaling te vermelden voor welke cursus u betaalt en uw naam indien die verschilt van de naam op het rekeningnummer. Dat maakt onze administratie gemakkelijk.